Prodrive Academy & Moove introduceren schadepreventie aanpak voor bezorgdiensten.

Utrecht – 14 oktober 2019.

Toenemende drukte in het verkeer door bezorgdiensten en onervaren chauffeurs leiden tot een toename van het aantal schades. Verzekeringspremies stijgen explosief en gaan steeds vaker ten koste van de winstmarges. Om het tij te keren introduceren Prodrive Academy en Moove Connected Mobility (Moove) een aanpak specifiek voor bezorgdiensten. Een combinatie van meten, trainen en motiveren.

schade

Onervaren chauffeurs in grote bestelwagens

“Het is logisch dat de schadelast bij veel bezorgdiensten enorm stijgt”, aldus Tim Jansen, business consultant bij Prodrive Academy. “De grote bestelwagens worden vaak bestuurd door studenten of jonge chauffeurs. Deze chauffeurs hele dagen, zonder enige bijscholing laten rijden, manoeuvreren en laten parkeren in het drukke verkeer is vragen om problemen”. 

Meten, trainen en motiveren

De schadepreventie aanpak, bestaat uit het trainen van nieuwe en bestaande bestuurders, e-learning, competentiemanagement, geautomatiseerde feedback en eventueel een beloningsprogramma. Het maatwerkprogramma wordt op Europees niveau aangeboden waardoor het ook interessant is voor internationaal opererende organisaties.

“Het gebruik van telematica is essentieel”, aldus Han Arts sales director bij Moove. Door data te verzamelen en te analyseren komen pijnpunten naar boven die aangepakt kunnen worden. Het programma is uniek omdat bestuurders tijdens het rijden voorzien worden van realtime feedback op hun gedrag door middel van geluidssignalen of gesproken observaties”.

bestelwagen

Bewustwording

“Het klinkt als een open deur maar communicatie speelt bij schadepreventie een belangrijke rol”, zegt Tim Jansen. “Als onderdeel van de aanpak krijgen klanten een marketing toolkit. Daarmee kunnen ze actief en eenvoudig bestuurders benaderen. Dat zorgt voor interne zichtbaarheid en betrokkenheid”.

Veilig en winstgevend

De aanpak van Prodrive Academy en Moove zorgt niet alleen dat bestuurders veiliger onderweg zijn, het is ook een investering die zijn geld oplevert. “Het is een eenvoudige rekensom”, zegt Tim Jansen. “Als de verzekeringspremies, leasetarieven en het aantal eigen risico’s per voertuig flink zijn gestegen omdat er veel schade is gereden, dan kan deze bij minder schades ook dalen. De dalende premie en schadelast levert veel meer op dan het implementeren van een schadepreventieprogramma kost. Daarnaast voorkom je dat ze een jaar later opnieuw stijgen”.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en
ontvang updates automatish in uw mailbox.