Gevolgen van onvoldoende ADAS kennis bij importeurs en dealers

In een wereld waarin innovatie snel gaat en steeds meer auto’s standaard de beschikking hebben over geavanceerde ADAS (rijhulp)systemen, is het belangrijk het kennisniveau op peil te houden. Dat zorgt ervoor dat klanten tevreden en veilig onderweg zijn en tevens het veiligheidspotentieel van de rijhulpsystemen benutten. De klant blijft zo niet met vragen zitten en diezelfde vragen komen niet achteraf terecht bij uw medewerkers.

Daarom is het belangrijk voor importeurs en dealers dat medewerkers juist opgeleid worden op gebied van ADAS. Dat geldt voor zowel voor verkopers, serviceadviseurs maar ook voor werkplaatstechnici.

In dit blog behandelen we de gevolgen van het gebrek aan ADAS kennis binnen uw organisatie en wat u daar aan kunt doen.

 

5 potentiële gevolgen van onvoldoende ADAS kennis:

De gevolgen van onvoldoende kennis op gebied van ADAS kunnen een groot effect hebben op de klanttevreden- én veiligheid. Stelt u eens voor dat een klant verkeerd ingelicht wordt en daardoor in een gevaarlijke situatie beland. Door kennis te vergroten juiste informatie te verstrekken kan dit voorkomen worden. Hieronder ziet u 5 potentiële gevolgen van onvoldoende ADAS kennis binnen een organisatie.

  • De verkoop van optionele ADAS systemen blijft achter, en daardoor minder marge voor de dealer;
  • Gebrek aan kennis bij de klant die vervolgens de systemen niet gebruikt of systemen als hinderlijk ervaart. Daardoor wordt de aftersales belast met vragen;
  • Het risico dat er verkeerde informatie gegeven wordt of informatie verkeerd geïnterpreteerd wordt door de klant;
  • Verkeerd gebruik van rijhulpsystemen. Daardoor ontstaat juist gevaar i.p.v. veiligheid;
  • Gevaarlijke situaties door verkeerd werkende systemen na reparatie en onderhoud door autotechnici. (i.e. invloed van uitlijning op ADAS, ruitschade en ADAS, storing veroorzakers, metallic lak en sensoren etc.)

Een juist kennisniveau over nieuwe technologie, elektrisch rijden en ADAS systemen kan deze gevolgen voorkomen waardoor klanten van de organisatie tevredener zijn en meer gefocust kan worden op verkoop.

 

Onbeantwoorde vragen van klanten over ADAS systemen:

Als ADAS Academy krijgen we vaak vragen van klanten over de werking van ADAS systemen. Hieruit blijkt dat bestuurders vaak niet of niet voldoende zijn ingelicht over de werking en de nut van deze systemen. Hieronder ziet u een aantal vragen die we met grote regelmaat van onze deelnemers krijgen:

  • Remt de auto ook voor rode verkeerslichten?
  • Heeft het systeem een voorligger nodig?
  • Remt het systeem tot volledige stilstand?
  • Remt het systeem voor stilstaande files?
  • Branden mijn remlichten wel als de auto zelf remt?
  • Kan de auto een noodremming maken?
  • Kan Adaptive Cruise Control ook gebruikt worden als een normale cruise control?
  • Werkt Adaptive Cruise Control ook bij mist, sneeuw en/of regen?

Het valt op dat deze vragen vaak nog geruime tijd na aanschaf of ingebruikname van het voertuig worden gesteld. Dat betekent dat de initiële informatie in veel van de gevallen niet genoeg is geweest. Door kennis binnen uw organisatie te verhogen en meer aandacht te besteden aan moderne voertuigtechnologie verbetert niet alleen veiligheid en klanttevredenheid maar ook efficiëntie, omzet en marges.

 

Wat u als organisatie kunt doen om kennis van ADAS systemen te vergroten!

Als organisatie kunt u verschillende dingen doen om kennis op gebied van ADAS systemen te vergroten en op peil te houden. Zo kunt u de aflevering “opknippen” en deels uitbesteden, uw medewerkers een ADAS (verkoop)training aanbieden, intern een ADAS expert op laten leiden of een training-roadshow langs al uw dealerbedrijven laten gaan.

Bij het opleiden van medewerkers is het belangrijk om te beseffen dat technologische ontwikkelingen niet stil staan en er steeds meer ADAS systemen bijkomen en autonome functies toenemen. Daarom heeft een continue aanpak met herhalingstrainingen de voorkeur alsmede een inwerkprogramma ADAS voor new-hires.

 

Kent u de ADAS Academy al?

Om te voorzien in de behoefte van de automotive sector ontwikkelden wij de ADAS Academy. De ADAS Academy helpt importeurs en dealers om ADAS kennis te vergroten en daarmee veiligheid ter verhogen maar ook om verkoopargumenten te ontwikkelen waarin de klantvoordelen centraal staan. Met de ADAS Academy hebben we veel ervaring en oplossingen om competenties rondom ADAS te vergroten.

Sinds ADAS (geavanceerde rijhulpsystemen) hun intrede hebben gedaan hebben wij hier een sterke visie rondom ontwikkeld. Wij zijn van mening dat ADAS systemen bij juist gebruik, onder de juiste omstandigheden een grote bijdrage kunnen leveren aan veiliger verkeer en kan leiden tot minder vermoeidheid.

 

Prodrive Academy is lid van de ADAS Alliantie

De ADAS Alliantie is een coalitie met als doel de bekendheid en adoptie van ADAS systemen te vergroten. Samen met verzekeringsmaatschappijen en grote spelers in de automotive sector streven wij dit doel na. Ga naar www.adasalliantie.nl voor meer informatie.

ADAS Alliantie

Wilt u vrijblijvend advies op gebied van ADAS of een ADAS training boeken?

Wij gaan graag met u in gesprek om te kijken op welke wijze we effectief en meetbaar de kennis in uw organisatie kunnen vergroten. Neem contact op met ADAS expert Mark Maaskant via mark.maaskant@prodriveacademy.nl of bel 0320 284 688.

Op de hoogte blijven?

Schrijf u dan nu in voor de nieuwsbrief en
ontvang updates automatish in uw mailbox.